
Από τη στιγμή που το βρέφος έρχεται στον κόσμο, επικοινωνεί με το κλάμα προς το περιβάλλον του. Με αυτό τον τρόπο δηλώνει τις ανάγκες του (πείνα, αλλαγή πάνας κλπ) και τα συναισθήματά του (πόνος, φόβος) χωρίς όμως κάποιο συγκεκριμένο μοτίβο ή περιεχόμενο.
Σύμφωνα με τις ανάγκες του διαφοροποιείται το κλάμα του. Παράγει ήχους εκφράζοντας ευχαρίστηση. Στρέφει το κεφάλι του στην πηγή του ήχου, αναγνωρίζει φωνές, καθώς μπορεί και ανταποκρίνεται όταν του μιλάνε. Επιπρόσθετα, μιμείται ήχους απο το περιββαλον του, ενώ η χρήση της φωνής του εναλλάσσεται και διαφοροποιείται σε ύψος και ένταση.
Το νεογνό συχνά συνδυάζει τους δύο ήχους (π.χ. άγου) όπου αυτή θεωρείται η περίοδος ψελλίσματος. Σταδιακά αρχίζει να χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να εκφράσει τις ανάγκες του. Οι ήχοι που χρησιμοποιεί στο φωνητικό του παιχνίδι είναι « μ, π, κ, γ και γκ».
Κατά τον 6ο μήνα αρχίζει η παραγωγή βαβίσματος, που είναι η παραγωγή μιας σειράς συλλαβών π.χ. «μαμαμα» ή «παπαπα» χωρίς όμως κάποια σημασιολογική έννοια. Το βάβισμα εξελίσσεται και αναπτύσσει την πολυπλοκότητά του με την πάροδο του χρόνου εως τον 12ο μήνα.
Ηλικία 6-12 μηνών
Μεγαλώνοντας μιμείται περισσότερους ήχους απο το περιβάλλον του. Όπως αναφέραμε στον 6ο μήνα ξεκινά η περίοδος του ψελλίσματος, ενώ παράλληλα γίνεται η εμφάνιση των πρωτολέξεων κατά τον 10ο μήνα. Οι πρωτολέξεις είναι οι αρχικές λέξεις που χρησιμοποιεί το παιδί με σημασιολογικό περιεχόμενο.
Μετά τον 9ο μήνα περίπου, το βρέφος χρησιμοποιεί αντικείμενα για να τραβήξει την προσοχή του γονέα. Επίσης, χρησιμοποιεί το βλέμμα του για να ζητήσει κάτι και αργότερα δείχνει με το δάχτυλο, παράλληλα με εκφωνήσεις. Συνήθως, σε αυτή τη χρονική περίοδο, το παιδί παράγει μία ή περισσότερες λέξεις.
Επιπρόσθετα αναγνωρίζει το όνομά του καθώς και λέξεις που αφορούν αντικείμενα του περιβάλλοντός του. Καταλαβαίνει τις έννοιες «ναι» και «όχι», καθώς κατανοεί επίσης απλές εντολές.
Έλενα Δημητρίου
Λογοπαθολόγος - Λογοθεραπεύτρια
No comments:
Post a Comment